FANDOM

AlgemeenHEADER Vierdelige documentaire over de kroniek van 20 jaar koningschap Albert II. Bevoorrechte getuigen uit de politiek, de journalistiek en de intieme kring van het Hof geven hun visie op de historische feiten. Toen prins Albert 20 jaar geleden de zesde koning van België werd, zat VTM NIEUWS-anker Dany Verstraeten op de eerste rij. En daar zit hij nog steeds. In deze documentaire vertelt Dany dan ook het verhaal van 20 jaar Albert II. De titel " 't IS ALBERT " komt eigenlijk van Nieuwsanker Dany Verstraeten. 20 jaar geleden kreeg hij net voor een nieuwsuitzending te horen dat niet prins Filip, maar zijn vader Albert de nieuwe koning zou worden. "Dat was toen echt een grote verrassing, niet alleen voor mij maar voor het hele land", zegt Dany in de studio bij collega-nieuwsanker Elke Pattyn. "De reeks toont vier avonden op rij telkens een ander facet en een andere periode van het koningschap van Albert", zegt Nathalie Basteyns van productiehuis deMENSEN. Door bijzondere archiefbeelden en diepgravende interviews komen er in de reeks een paar opvallende inzichten bovendrijven, die destijds niet meteen duidelijk waren.