FANDOM

Seizoen 1HEADER Vierdelige documentaire over de kroniek van 20 jaar koningschap Albert II. Bevoorrechte getuigen uit de politiek, de journalistiek en de intieme kring van het Hof geven hun visie op de historische feiten.

  • maandag 15 juli 2013 - donderdag 18 juli 2013

Seizoen 1 - Aflevering 1HEADER Aflevering 1: Hectische begindagen
Dany Verstraeten blikt in deze aflevering terug op die hectische zomerdagen in augustus 1993, die hem altijd zullen bijblijven. Hoe verliep het nachtelijk beraad van het kernkabinet juist, kort nadat premier Jean-Luc Dehaene het nieuws van de dood van Boudewijn had vernomen? Waarom viel de keuze van het kernkabinet op prins Albert en hoe reageerden de prins en de regering hier in eerste instantie op? Wat betekende het massale eerbetoon aan de overleden koning voor zijn opvolger?
In deze aflevering komen deze bevoorrechte getuigen aan het woord: Jean-Luc Dehaene (oud-premier), Willy Claes en Louis Tobback (leden van het toenmalige kernkabinet), Wilfried Martens (oud-premier), Miet Smet (lid van de toenmalige regering), Moniek Delvou (oud-woordvoerster van Dehaene), Faroek Özgünes (VTM-journalist), Luc Vanderkelen (politiek commentator), Christian Laporte (biograaf koning Albert II), baron Paul Buysse (intimus) en Mark Van de Wijngaert (historicus).

  • maandag 15 juli 2013

Seizoen 1 - Aflevering 2HEADER Aflevering 2: De affaire Dutroux
In deze aflevering volgen we Albert II bij het begin van zijn koningschap. Toen hij 20 jaar geleden koning werd, veroverde hij al snel de harten van de bevolking. Hoe kwam dat? Wat waren de grote verschillen tussen Albert en zijn broer Boudewijn? Drie jaar later, in 1996, ontploft er plots een bom in België met de Dutroux-affaire. In die dagen spelen de koning en de koningin een opmerkelijke rol. Velen beschouwen het zelfs als de meest markante periode uit het koningschap van Albert II. Sommigen gaan zelfs zo ver om te gewagen dat hij in die dagen het regime heeft gered.
In deze aflevering komen deze bevoorrechte getuigen aan het woord: Betty Kolb (mama van An Marchal), Jean-Luc Dehaene (oud-premier), Willy Claes en Louis Tobback (leden van het toenmalige kernkabinet), Wilfried Martens (oud-premier), Stefan De Clerck (toenmalig Minister van Justitie), baron Paul Buysse (intimus) en Mark Van de Wijngaert (historicus).

  • dinsdag 16 juli 2013

Seizoen 1 - Aflevering 3HEADER Aflevering 3: Albert als man en vader
In de derde aflevering zoomt de documentaire in op Albert II als vader en zijn gezinsleven. Zo kondigde zijn zoon Filip in september 1999 zijn verloving aan met Mathilde D’Udekem D’Acoz. Dit kwam op een goed moment, aangezien het geen gemakkelijk jaar was voor de koning met de dioxinecrisis die internationale weerklank kreeg en zijn rugoperatie. Het goede nieuws is echter van korte duur, wanneer enkele weken later een boek van Mario Daneels verschijnt over koningin Paola, met onder meer de vermelding van een buitenechtelijke dochter. De bom was gebarsten, Delphine Boël een feit. De huwelijkscrisis van Albert en Paola werd zo pijnlijk in herinnering gebracht. Hoe was koning Albert als vader en wat deed dat met prins Filip, prinses Astrid en prins Laurent? Had de koning er beter aan gedaan Delphine te erkennen? En hoe kon de relatie met prins Laurent zo fout lopen?
In deze aflevering komen deze bevoorrechte getuigen aan het woord: Jean-Luc Dehaene (oud-premier), Mark Van de Wijngaert (historicus), Mario Daneels (biograaf Paola en Laurent), Yves Leterme (oud-premier) en Luc Vanderkelen (politiek commentator).

  • woensdag 17 juli 2013

Seizoen 1 - Aflevering 4HEADER Aflevering 4: Het land in crisis
In de vierde en laatste aflevering keert Dany Verstraeten terug naar de grote regeringscrisis van 2010. Een formatie die meer dan 500 dagen heeft geduurd. Wat was de rol van de koning tijdens deze crisis? Gaf hij Bart De Wever en NV-A genoeg kansen? Kon hij zijn rol ten volle spelen of brachten loslippige politici de koning in moeilijkheden? Dany blikt ook terug op de gezondheidsproblemen van de koning, onder meer op zijn hartoperatie in april 2000 en zijn heupoperatie in 2007. In deze laatste aflevering komt ook het aftreden van de koning aan bod. Hoe was de sfeer in het kernkabinet toen de koning zijn ontslag aankondigde? En is prins Filip er nu eigenlijk klaar voor om zijn vader op te volgen?
In deze aflevering komen deze bevoorrechte getuigen aan het woord: Bart De Wever (voorzitter NV-A), Hugo Vanermen (hartchirurg koning Albert II), Steven Samyn (politiek redacteur De Morgen), Guy Verhofstadt (oud-premier), Johan Vande Lanotte (vice-premier), Pieter De Crem (vice-premier), baron Paul Buysse (intimus) en Mark Van de Wijngaert (historicus).

  • donderdag 18 juli 2013