FANDOM

Seizoen 1 - Aflevering 4HEADER Aflevering 4: Het land in crisis
In de vierde en laatste aflevering keert Dany Verstraeten terug naar de grote regeringscrisis van 2010. Een formatie die meer dan 500 dagen heeft geduurd. Wat was de rol van de koning tijdens deze crisis? Gaf hij Bart De Wever en NV-A genoeg kansen? Kon hij zijn rol ten volle spelen of brachten loslippige politici de koning in moeilijkheden? Dany blikt ook terug op de gezondheidsproblemen van de koning, onder meer op zijn hartoperatie in april 2000 en zijn heupoperatie in 2007. In deze laatste aflevering komt ook het aftreden van de koning aan bod. Hoe was de sfeer in het kernkabinet toen de koning zijn ontslag aankondigde? En is prins Filip er nu eigenlijk klaar voor om zijn vader op te volgen?
In deze aflevering komen deze bevoorrechte getuigen aan het woord: Bart De Wever (voorzitter NV-A), Hugo Vanermen (hartchirurg koning Albert II), Steven Samyn (politiek redacteur De Morgen), Guy Verhofstadt (oud-premier), Johan Vande Lanotte (vice-premier), Pieter De Crem (vice-premier), baron Paul Buysse (intimus) en Mark Van de Wijngaert (historicus).