FANDOM

AlgemeenHEADER De Kotmadam is een televisieprogramma op vtm en is de langstlopende Vlaamse komische serie. De reeks heeft in de loop van zijn bestaan vaak in de top 10 van de kijkcijfers gestaan. Veel jeugdige acteurs hebben dankzij de serie een springplank gevonden om te gaan acteren voor een nationaal publiek op televisie. Seizoen 21 werd vanaf 10 maart 2013 uitgezonden. Bij aanvang van de productie, midden 2012, had Odilon Mortier besloten hier om gezondheidsredenen niet meer bij te zijn, maar een terugkeer in een eventueel volgend seizoen werd niet uitgesloten. Op 12 augustus 2012 is hij echter onverwachts overleden. De serie speelt zich af in de studentenstad Leuven in het snoepwinkeltje ("Het Snoephuisje") van Jeanne Piens (Katrien Devos). Het winkeltje grenst aan haar huis, waarin ze een vijftal studentenkamers ter beschikking stelt. Haar man Jef Liefooghe (Mark Verstraete) werkt op de plantsoendienst van de gemeente en is niet echt een handige Harry, waardoor Jeanne voor de huiselijke klusjes vaak beroep moet doen op huisvriend Odilon Bonheur (Odilon Mortier), een goedgelovige cipier die in de gevangenis Leuven Centraal werkt. Van studiefreak tot zo onnozel mogelijk, alle soorten studenten zitten samen bij kotmadam Jeanne. Wie ‘De Kotmadam’ zegt, denkt onmiddellijk aan nostalgische avonden, gezellig met het hele gezin voor de buis. De reeks rond Jeanne, Jef en de Leuvense studenten staat anno 2013 nog steeds garant voor een half uur lachplezier.