FANDOM

EXTRA: 21 juli werd een historische dag voor België. Ons land schreef dan geschiedenis. Koning Albert II stond na bijna twintig jaar de troon af, prins Filip werd dezelfde dag de zevende koning van België. Bij 'VTM NIEUWS: Koning Filip', een speciale live-uitzending van VTM NIEUWS, beleefde de kijker deze mijlpaal vanop de eerste rij. We zendden uit vanop twee nieuws-sets en onze reporters stonden op de belangrijkste plaatsen rond en zelfs in het Paleis. 'VTM NIEUWS: Koning Filip' ging live vanuit de nieuwsstudio in Vilvoorde en vanop verschillende locaties in Brussel. De speciale uitzending van VTM NIEUWS begon om 08u00 's morgens en vanaf dan brachten we alle belangrijke momenten. De abdicatie van koning Albert II, de eedaflegging van Filip I, de balkonscène van de nieuwe koning en zijn gezin,... Alles werd in het werk gesteld om deze historische dag zo goed mogelijk in beeld te brengen. Dany Verstraeten gidste de kijker door de dag vanuit de VTM-studio. Hij deed dat samen met politici en koningskenners. 'Dan toch Filip. Ik had hem twintig jaar geleden al verwacht. Al die jaren na 't Is Albert krijgen we een nieuwe koning. Ik was er toen bij, en ik ben trots dat ik opnieuw gastheer mag zijn op zo'n historische dag voor ons land.' Cathérine Moerkerke ontving op haar set aan het Koninklijk Paleis mensen die de huidige én de nieuwe koning écht kennen. 'Met VTM NIEUWS willen we het nieuws vanop de eerste rij brengen. We nemen dat letterlijk. De collega's en ik zijn er de hele dag, op de plaatsen waar het écht aan het gebeuren is. Dit soort dagen wil ik niet missen als journalist en als nieuwsanker.' Langs het parcours in de hoofdstad verzorgden de reporters live-interventies: Eva Peeters stond aan de kathedraal waar de festiviteiten begonnen met het Te Deum. Aagje Vanthomme begaf zich tussen de massa. Barend Leyts was de hele dag in de buurt van het Koninklijk Paleis. 'Ik heb Prins Filip de voorbije jaren vaak gezien, onder andere op de handelsmissies. Hij is écht veranderd. En hij is zeker de best voorbereide kroonprins aller tijden. Ik ben benieuwd hoe hij het er nu vanaf zal brengen als koning.' Ook de andere VTM NIEUWS-journalisten waren er bij vanop de eerst rij. Julie Colpaert volgde alles op in het koninklijk paleis. Jan De Meulemeester stond aan zijn vertrouwde Parlement waar Filip de koningseed heeft afgelegd. Uiteraard waren ook alle VTM NIEUWS-journalisten en Kathy Pauwels en haar Royalty-collega's paraat. Als er ergens iets gebeurde, dan waren we er bij. Na het VTM NIEUWS van 19u00 stopten we niet. Omstreeks 23u15, tijdens het vuurwerk, was er een extra uitzending van VTM NIEUWS. En was er geen televisie in de buurt? Dan was er vtmnieuws.be, of de mobiele app. Daar waren de hele dag updates en video's van de mooiste en de belangrijkste momenten te vinden. En via de livestream kon de hele uitzending van 'VTM NIEUWS: Koning Filip' live bekeken worden. Handig voor wie met vakantie was, maar op 21 juli wél naar ons land wou kijken.